Περιγραφή: Ο μηχανικός τηλεπικοινωνιών εγκαθιστά,
συντηρεί και διαχειρίζεται το τηλεφωνικό δίκτυο της εταιρίας ή του
οργανισμού που εργάζεται. Ειδικότερα, τοποθετεί τις γραμμές του
τηλεφωνικού δικτύου στο κτίριο, εγκαθιστά και συντηρεί το πρόγραμμα
διαχείρισης του τηλεφωνικού δικτύου, ενημερώνεται από όλα τα τμήματα
μιας εταιρίας για τις ανάγκες που αυτά έχουν και επισκευάζει τις βλάβες
που παρουσιάζονται. Σήμερα, η λειτουργία των τηλεφωνικών δικτύων
περιλαμβάνει σύνθετες κι εξελιγμένες εφαρμογές, καθώς εκτός από τη
μεταγωγή της φωνής, γίνεται και μεταγωγή δεδομένων για φαξ, τηλεόραση
και υπολογιστές. Χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό υπολογιστή, εκτυπωτή, διάφορα
εργαλεία και ειδικά όργανα για εγκαταστάσεις δικτύου.
Εκπαίδευση: Μπορεί να σπουδάσει σε Τμήμα Ηλεκτρονικών των Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι. Σχετικές γνώσεις βοηθού μηχανικού μπορούν να αποκτηθούν και με σπουδές σε Ι.Ε.Κ.
Σπουδαιότητα: Η οργανωτικότητα, η ικανότητα συνεργασίας, η πρακτικότητα, η υπευθυνότητα, η ικανότητα αντίληψης του χώρου, η επιδεξιότητα στη χρήση των απαραίτητων εργαλείων, η εξοικείωση με τα ηλεκτρονικά μέσα, τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τη σύγχρονη τεχνολογία θεωρούνται απαραίτητα προσόντα.
Μέλλον: Η τεχνολογία των τηλεπικοινωνιών αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Φαίνεται ότι υπάρχει ικανοποιητική ζήτηση για τους υπάρχοντες επαγγελματίες, ενώ με την συνεχή ανάπτυξη της τεχνολογίας δημιουργούνται νέες ανάγκες.
Περιβάλλον ενασχόλησης: Μπορούν να απασχοληθούν σε οποιαδήποτε εταιρία ή οργανισμό που διαθέτει μεγάλο τηλεφωνικό δίκτυο, ως στελέχη σε δημόσιες ή ιδιωτικές εταιρίες τηλεπικοινωνιών, ή ακόμα μπορούν να εργαστούν ως ελεύθεροι επαγγελματίες.
Επαγγελματικές συνθήκες: Η εργασία του είναι πολύπλοκη και λεπτή. Είναι κυρίως χειρωνακτική κατά την εγκατάσταση των γραμμών του δικτύου και χαρακτηρίζεται από ένταση και κούραση. Είναι εργασία ημερήσια και ασκείται ατομικά, αλλά και ομαδικά. Εκτελείται κυρίως σε κλειστό χώρο, εκτός αν πρόκειται να γίνει εγκατάσταση κεραιών ή τηλεφωνικών γραμμών σε εξωτερικό χώρο. Η πολυπλοκότητα της εργασίας ενδέχεται να επιμηκύνει ορισμένες φορές το καθιερωμένο ωράριο εργασίας.
Γενικά σχόλια: Ο μηχανικός τηλεπικοινωνιών εργάζεται μεθοδικά για να τοποθετήσει ή να επισκευάσει πολύπλοκα δίκτυα που εξυπηρετούν τις τηλεφωνικές επικοινωνίες μιας εταιρίας. Εργάζεται αρκετές ώρες μέσα στους χώρους των πελατών του για την εγκατάσταση ή συντήρηση του δικτύου τηλεπικοινωνιών, γι' αυτό χρειάζεται να είναι διακριτικός, ευγενικός, να κατανοεί τα ιδιαίτερα προβλήματα ή ανάγκες των πελατών του και να είναι συνεργάσιμος.
Εκπαίδευση: Μπορεί να σπουδάσει σε Τμήμα Ηλεκτρονικών των Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι. Σχετικές γνώσεις βοηθού μηχανικού μπορούν να αποκτηθούν και με σπουδές σε Ι.Ε.Κ.
Σπουδαιότητα: Η οργανωτικότητα, η ικανότητα συνεργασίας, η πρακτικότητα, η υπευθυνότητα, η ικανότητα αντίληψης του χώρου, η επιδεξιότητα στη χρήση των απαραίτητων εργαλείων, η εξοικείωση με τα ηλεκτρονικά μέσα, τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τη σύγχρονη τεχνολογία θεωρούνται απαραίτητα προσόντα.
Μέλλον: Η τεχνολογία των τηλεπικοινωνιών αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Φαίνεται ότι υπάρχει ικανοποιητική ζήτηση για τους υπάρχοντες επαγγελματίες, ενώ με την συνεχή ανάπτυξη της τεχνολογίας δημιουργούνται νέες ανάγκες.
Περιβάλλον ενασχόλησης: Μπορούν να απασχοληθούν σε οποιαδήποτε εταιρία ή οργανισμό που διαθέτει μεγάλο τηλεφωνικό δίκτυο, ως στελέχη σε δημόσιες ή ιδιωτικές εταιρίες τηλεπικοινωνιών, ή ακόμα μπορούν να εργαστούν ως ελεύθεροι επαγγελματίες.
Επαγγελματικές συνθήκες: Η εργασία του είναι πολύπλοκη και λεπτή. Είναι κυρίως χειρωνακτική κατά την εγκατάσταση των γραμμών του δικτύου και χαρακτηρίζεται από ένταση και κούραση. Είναι εργασία ημερήσια και ασκείται ατομικά, αλλά και ομαδικά. Εκτελείται κυρίως σε κλειστό χώρο, εκτός αν πρόκειται να γίνει εγκατάσταση κεραιών ή τηλεφωνικών γραμμών σε εξωτερικό χώρο. Η πολυπλοκότητα της εργασίας ενδέχεται να επιμηκύνει ορισμένες φορές το καθιερωμένο ωράριο εργασίας.
Γενικά σχόλια: Ο μηχανικός τηλεπικοινωνιών εργάζεται μεθοδικά για να τοποθετήσει ή να επισκευάσει πολύπλοκα δίκτυα που εξυπηρετούν τις τηλεφωνικές επικοινωνίες μιας εταιρίας. Εργάζεται αρκετές ώρες μέσα στους χώρους των πελατών του για την εγκατάσταση ή συντήρηση του δικτύου τηλεπικοινωνιών, γι' αυτό χρειάζεται να είναι διακριτικός, ευγενικός, να κατανοεί τα ιδιαίτερα προβλήματα ή ανάγκες των πελατών του και να είναι συνεργάσιμος.