Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2013

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: Επισκευαστής πλαστικών σκαφών

Περιγραφή: Ο επισκευαστής πλαστικών σκαφών ασχολείται με την επιδιόρθωση της ζημιάς ενός σκάφους. Προετοιμάζει τα υλικά που θα χρειαστεί, όπως πολυεστερικά υλικά και υαλοβάμβακα, εργαλεία χειρός, εργαλεία ξυλουργείου κλπ. Επιδιορθώνει την περιοχή που χρειάζεται να επισκευαστεί, κάνει την πλαστικοποίηση, στοκάρει, τρίβει την επισκευασμένη περιοχή και τέλος τη βάφει.

Προϋποθέσεις άσκησης: Οι επισκευαστές πλαστικών σκαφών, χρειάζονται άδεια εξάσκησης του επαγγέλματος από το Υπουργείο.

Εκπαίδευση: Η εκπαίδευσή των παραπάνω επαγγελματιών παρέχεται σε Ι.Ε.Κ., σε Τεχνικές Επαγγελματικές Σχολές και σε Σχολές Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. Ως επισκευαστές πλαστικών σκαφών μπορούν να εργαστούν και ανειδίκευτα άτομα, τα οποία έχουν αποκτήσει πρακτική εμπειρία, μαθητεύοντας κοντά σε κάποιον έμπειρο τεχνίτη.

Σπουδαιότητα: Για την άσκηση των επαγγελμάτων αυτών χρειάζεται προσοχή, παρατηρητικότητα, ακρίβεια, καθώς και πνεύμα συνεργασίας με όσους εργάζονται στον ίδιο χώρο. Οι επαγγελματίες πρέπει να διαθέτουν επινοητικότητα και να μπορούν να εργάζονται με ηρεμία και συνέπεια. Επίσης, απαιτείται υπολογιστική και μηχανική ικανότητα, καθώς και δεξιότητα στη χρήση εργαλείων και εξοπλισμού, καλή υγεία, σωματική αντοχή, μυϊκή δύναμη και σταθερότητα στις κινήσεις των χεριών.

Μέλλον: Γενικά, για τα τεχνικά αυτά επαγγέλματα υπάρχει σημαντική ζήτηση στην αγορά εργασίας που εξελίσσεται με ανοδικές τάσεις, καθώς αυξάνονται οι ανάλογες ανάγκες.

Περιβάλλον ενασχόλησης: Ο επισκευαστής πλαστικών σκαφών μπορεί να εργαστεί σε ναυπηγεία πολυεστερικών σκαφών.

Επαγγελματικές συνθήκες: Τα επαγγέλματα αυτά είναι χειρωνακτικά και απαιτούν εμπειρία και δεξιοτεχνία για την άσκησή τους. Οι τεχνίτες μπορεί να εργάζονται ατομικά ή και ομαδικά.
Η εργασία τους απαιτεί να εργάζονται για αρκετές ώρες όρθιοι. Εργάζονται σε κλειστό, ανοιχτό ή υπόστεγο χώρο, με αρκετά θόρυβο και υγρασία.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: Επιμελητής Πτήσεων


Περιγραφή: Προετοιμάζει το σχέδιο πτήσης του αεροσκάφους και παρακολουθεί την εξέλιξη του σχεδίου από την απογείωση ως και την προσγείωση του αεροσκάφους. Από τη βάση της επιμελητείας πτήσεων που εδρεύει στο αεροδρόμιο, ασχολείται με την οργάνωση και την παρακολούθηση της εξέλιξης των πτήσεων των αεροσκαφών κάθε αεροπορικής εταιρείας.
Το αντικείμενο της εργασίας του περιλαμβάνει: Την προετοιμασία του σχεδίου πτήσης σύμφωνα με τα βάρη απογείωσης και προσγείωσης και την κατάσταση των αεροδιαδρόμων. Την ανάλυση και εκτίμηση των μετεωρολογικών δεδομένων για τον προσδιορισμό πιθανών κινδύνων σε σχέση με την ασφάλεια της πτήσης. Τον υπολογισμό των απαιτούμενων καυσίμων για τις ανάγκες της πτήσης, την παρακολούθηση της πτήσης μέσω συστημάτων ραδιοεπικοινωνίας, από την απογείωση μέχρι την προσγείωση του αεροσκάφους και την ενημέρωση του πληρώματος για οποιεσδήποτε αλλαγές δεδομένων προκύπτουν κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Προϋποθέσεις άσκησης: Για την άσκηση του επαγγέλματος απαιτείται άδεια που παρέχεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) μετά από εξετάσεις. Ο επιμελητής πτήσεων είναι απόφοιτος Ι.Ε.Κ. αντίστοιχης ειδικότητας.

Νομοθετική κατοχύρωση: Οι νομοθετικές ρυθμίσεις περιέχονται στο Β.Δ 22/64.

Σπουδαιότητα: Πρέπει να διαθέτει υψηλό αίσθημα ευθύνης και ευσυνειδησία. Απαραίτητα προσόντα θεωρούνται η επινοητικότητα, ο δυναμισμός, η υπολογιστική ικανότητα, η παρατηρητικότητα, η ευστροφία και η ευελιξία. Απαιτείται άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας, της χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή και ραδιοργάνων.

Μέλλον: Σήμερα, η ζήτηση για επιμελητές πτήσεων είναι σταθερή και οι επαγγελματίες δεν απειλούνται με ανεργία ή εργασιακή ανασφάλεια. Οι αποδοχές στο επάγγελμα αυτό θεωρούνται ικανοποιητικές.

Επαγγελματικές συνθήκες: Ο επιμελητής πτήσεων εργάζεται σε γραφείο, άλλοτε μόνος του και άλλοτε σε συνεργασία με άλλους. Συνήθως υπάρχουν συνθήκες έντασης και άγχους, ιδιαίτερα όταν υπάρχουν έκτακτες και δύσκολες καταστάσεις. Το ωράριο εργασίας του είναι συγκεκριμένο, εργάζεται σε βάρδιες που καλύπτουν όλο το 24ωρο και πολλές φορές απαιτείται να δουλεύει υπερωριακά για την κάλυψη αναγκών. Συχνά, απαιτούνται επίσης και ταξίδια στο εσωτερικό ή το εξωτερικό.

Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2013

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: Επικοινωνιολόγος

Περιγραφή: Ασχολείται με τον επιστημονικό σχεδιασμό, το συντονισμό και την εκτέλεση στρατηγικών προγραμμάτων, με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της επικοινωνιακής πολιτικής ατόμων, οργανισμών ή φορέων. Στο πλαίσιο της εκτέλεσης ενός προγράμματος ανάπτυξης επικοινωνιακής πολιτικής οι κύριες δραστηριότητες του περιλαμβάνουν: την επαφή με τους πελάτες, την έρευνα για τις ανάγκες και το προφίλ του πελάτη, το σχεδιασμό και το συντονισμό του στρατηγικού προγράμματος δράσης, την κατασκευή επικοινωνιακού υλικού και την επικοινωνία με τα μέσα προβολής. Χρησιμοποιεί στην εργασία του ηλεκτρονικούς υπολογιστές και γενικά αξιοποιεί κάθε δυνατότητα της σύγχρονης τεχνολογίας για επικοινωνία. Πρόκειται για ένα επάγγελμα που γεννήθηκε για να καλύψει τις πολλαπλές ανάγκες επικοινωνίας στις σύγχρονες κοινωνίες και το οποίο είναι συνδεδεμένο με τις συνεχείς και ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις. Για το λόγο αυτό χρειάζεται να ενημερώνεται και να επιμορφώνεται διαρκώς .

Προϋποθέσεις άσκησης: Για την άσκηση του επαγγέλματος δεν απαιτείται η έκδοση σχετικής άδειας. Οι επικοινωνιολόγοι εκπροσωπούνται συλλογικά από φορείς συναφών κλάδων των Κοινωνικών Επιστημών.

Εκπαίδευση: Μπορεί κανείς να ειδικευτεί στα Τμήματα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. των ελληνικών Πανεπιστημίων. Επίσης, βασικές γνώσεις για την επιστήμη της επικοινωνίας μπορεί να αποκτήσει κάποιος παρακολουθώντας μαθήματα των Τμημάτων των Κοινωνικών Επιστημών. Συναφή προγράμματα ειδίκευσης στην επικοινωνία υπάρχουν και σε μεταπτυχιακό επίπεδο.

Σπουδαιότητα: Η κοινωνική δεξιότητα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ενασχόληση με το επάγγελμα του επικοινωνιολόγου, ενώ η επινοητικότητα, η κριτική σκέψη, η δημιουργική φαντασία, η ευχέρεια λόγου, ο δυναμισμός και η συνέπεια είναι σημαντικά στοιχεία για την επιτυχία στο χώρο.

Μέλλον: Οι ανάγκες για ειδικευμένους επιστήμονες στον τομέα της επικοινωνίας αυξάνονται συνεχώς στις μέρες μας και συνεπώς στο χώρο υπάρχει κινητικότητα.

Περιβάλλον ενασχόλησης: Μπορούν να απασχοληθούν στο χώρο των ΜΜΕ, σε εταιρείες ή οργανισμούς δημοσίων σχέσεων ή ακόμα και στο χώρο της πολιτικής ή και των επιχειρήσεων και γενικότερα σε οποιοδήποτε χώρο μπορεί να έχει σχέση με την ανάπτυξη και οργάνωση της επικοινωνίας. Επίσης ως καθηγητές στο χώρο της εκπαίδευσης, ως μισθωτοί με σχέση εξαρτημένης εργασίας ή ως ελεύθεροι επαγγελματίες.

Επαγγελματικές συνθήκες: Εργάζεται σε συνθήκες γραφείου, έχει ελεύθερο ωράριο και καθημερινά έρχεται σε επαφή με πολλά άτομα. Οι μετακινήσεις του είναι συνεχείς, κυρίως μέσα στην πόλη που εργάζεται και σπανιότερα στα εξωτερικό, όταν πρόκειται να παρακολουθήσει συνέδρια ή επιμορφωτικά σεμινάρια. Πρόκειται για ένα επάγγελμα που χαρακτηρίζεται από συνεχείς εναλλαγές, γεγονός που προσδίδει εσωτερική ικανοποίηση σε όποιον το ασκεί, παρά των γρήγορων και πιεστικών ρυθμών του. Οι αμοιβές βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με την προϋπηρεσία και την ποιότητα των εργασιών κάθε επαγγελματία.

Γενικά σχόλια: Αρκετοί επικοινωνιολόγοι επιλέγουν να εργαστούν στον τομέα της πολιτικής επικοινωνίας, με κύριο αντικείμενο τη βελτίωση και την προώθηση της δημόσιας εικόνας των πολιτικών προσώπων.

Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2013

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: Επαγγελματίας δύτης

Περιγραφή: Ο δύτης εκτελεί διάφορες υποβρύχιες εργασίες, παρατηρεί το βυθό των θαλασσών, των λιμνών και των ποταμών, επιθεωρεί ή επισκευάζει τα ύφαλα των πλοίων, εκτελεί υποθαλάσσιες εργασίες σε έργα υποδομής, όπως γέφυρες, εξέδρες, σωληνώσεις, τοποθετεί υποθαλάσσια εκρηκτικά για τον καθαρισμό του βυθού από βραχώδη πετρώματα για τη διευκόλυνση της ναυσιπλοΐας, εργάζεται σε υποβρύχιες αρχαιολογικές ανασκαφές ή σε έρευνα ναυαγίων, παρακολουθεί και κάνει παρατηρήσεις για την κατάσταση του βυθού, συμμετέχει στη διάσωση ατόμων που έχουν εγκλωβιστεί στο νερό ή στην ανάσυρση αντικειμένων που βρίσκονται στο βυθό.

Ο εξοπλισμός του δύτη είναι πολύπλοκος. Σε μεγάλα βάθη χρησιμοποιεί σκάφανδρο και αναπνέει από σωλήνα που φθάνει μέχρι την επιφάνεια. Σε μικρότερα βάθη χρησιμοποιεί λαστιχένια στολή με αναπνευστική σωλήνωση που συγκοινωνεί με την επιφάνεια ή με φιάλη οξυγόνου που μεταφέρει στην πλάτη του. Για την επικοινωνία με την επιφάνεια μπορεί να χρησιμοποιεί ειδικό σύστημα μεταφοράς σημάτων. Χρησιμοποιεί ακόμα υποβρύχια σκάφη, υποβρύχιους φακούς, φωτογραφικές μηχανές και κάμερες, ελαφριά εργαλεία επισκευών (τρυπάνια, κατσαβίδια, κολλητήρια), οξυγονοκολλήσεις και ρομπότ.

Εκπαίδευση: Για την άσκηση του επαγγέλματος απαιτείται άδεια δύτη από το Λιμεναρχείο και πιστοποιητικό υγείας από Κρατικό Νοσοκομείο.Ο δύτης απαραιτήτως θα πρέπει να έχει εκπαιδευτεί σε μία σχολή δυτών αναγνωρισμένη από το κράτος. Θα πρέπει όμως να έχει παρακολουθήσει και επιμορφωτικά προγράμματα τόσο πρακτικού επιπέδου (χρήση μηχανημάτων και εργαλείων αλιείας), όσο και επιστημονικού - πολιτιστικού επιπέδου (ιστορία, θαλάσσια βιολογία, τέχνη).

Σπουδαιότητα: Ο δύτης θα πρέπει να είναι άτομο τολμηρό, με σωματική ευελιξία, σταθερότητα στις κινήσεις, αίσθηση του χώρου, της προοπτικής και του χρόνου, άριστο προσανατολισμό, γρήγορα αντανακλαστικά, καλή όραση και με άριστες δυνατότητες επικοινωνίας και συνεργασίας. Θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από υπομονή, προσοχή, ψυχραιμία και ηρεμία, συνέπεια και να έχει δυνατότητα συγκέντρωσης σε ένα έργο για αρκετή ώρα. Απαιτείται να είναι άριστος κολυμβητής, να έχει επιδεξιότητα στη χρήση μηχανικού εξοπλισμού και κυρίως των υποβρύχιων μηχανημάτων. Ακόμη, χρειάζεται να είναι ιδιαίτερα συνεργάσιμος με την ομάδα του και να ακολουθεί πιστά το πρόγραμμα και το σχεδιασμό δουλειάς που του έχουν ορίσει.

Μέλλον: Είναι ένα δύσκολο, απαιτητικό και επικίνδυνο επάγγελμα, με αποτέλεσμα να το ασκεί περιορισμένος αριθμός επαγγελματιών. Για όσους το ασκούν υπάρχουν πολύ καλές προοπτικές και ικανοποιητικές αμοιβές που μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με το είδος της αποστολής, το βάθος της κατάδυσης, την τοποθεσία και άλλα.

Περιβάλλον ενασχόλησης: Ο δύτης μπορεί να εργαστεί σε τεχνικές & κατασκευαστικές εταιρείες, συνεργεία υποβρύχιων επισκευών, συνεργεία αρχαιολογικών ανασκαφών, ομάδες διάσωσης και σε σχολές δυτών ως εκπαιδευτής. Ακόμη, μπορεί να δημιουργήσει δικό του συνεργείο εκτέλεσης υποβρύχιων εργασιών.

Γενικά σχόλια: Το επάγγελμα προϋποθέτει ιδιαίτερη κλίση στον αυτοδυτισμό, αγάπη και σεβασμό προς τη θάλασσα και ασκείται από άτομα που διαθέτουν πειθαρχία και αυτοέλεγχο, συναισθηματική ισορροπία και ωριμότητα, θάρρος και αυτοπεποίθηση. Το επάγγελμα του δύτη, είναι πολύ σημαντικό για εργασίες που πρέπει να εκτελεστούν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και ιδιαίτερα στις περιπτώσεις απεγκλωβισμού ή διάσωσης ζώντων οργανισμών, εξερευνήσεων, ανακαλύψεων και ελέγχου καταστάσεων.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας

Περιγραφή: Είναι ο τεχνικός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας που ασχολείται με τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας για την ασφαλή προσγείωση ή απογείωση των αεροσκαφών και ο έλεγχος του εθνικού εναερίου χώρου. Οι κυριότερες δραστηριότητες του είναι ο έλεγχος προσέγγισης (συνομιλία με πιλότους αεροσκαφών), ο έλεγχος του αεροδρομίου, η ενημέρωση πληρωμάτων και η συνεργασία με άλλες υπηρεσίες του αεροδρομίου. Συγκεκριμένα δίνει άδεια για την έναρξη λειτουργίας των κινητήρων του αεροσκάφους, καθοδηγεί το αεροπλάνο προς το διάδρομο απογείωσης και δίνει τελική εντολή για την απογείωση. Ακόμη, κατευθύνει το αεροπλάνο στον αέρα μέσα στους αεροδιάδρομους πτήσης, ώστε να προσεγγίσει τον διάδρομο προσγείωσης και κατόπιν έξω από το διάδρομο προσγείωσης, όπου την ευθύνη αναλαμβάνει το προσωπικό εδάφους. Τα μέσα που έχει στη διάθεσή του ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας είναι ραντάρ, οθόνες ηλεκτρονικής απεικόνισης στοιχείων, τηλεπικοινωνιακά μέσα, όπως πομποδέκτες, telex κ.α. Προγραμματίζει τη σειρά προσγείωσης και απογείωσης των αεροπλάνων και καθορίζει την πορεία που θ' ακολουθήσουν στους αεροδιάδρομους πτήσης τους, προκειμένου να κινηθούν με ασφάλεια προς τον προορισμό τους. Η εργασία του απαιτεί σωστή εκτίμηση και υπολογισμούς, ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων, γρήγορα αντανακλαστικά, διοικητικές, οργανωτικές και συντονιστικές ικανότητες.

Εκπαίδευση: Ο υποψήφιος πρέπει να διαθέτει πτυχίο ανωτάτης σχολής κατά προτίμηση θετικής κατεύθυνσης, να γνωρίζει άριστα την αγγλική γλώσσα και να έχει καλή υγεία, που πιστοποιείται από το Κέντρο Αεροπορικής Ιατρικής. Επίσης πρέπει να δώσει εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ και να προσληφθεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α) στην Αθήνα. Αφού προσληφθεί, φοιτά στη Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας (Σ.ΠΟ.Α), όπου αποκτά τη βασική του κατάρτιση. Μετά την αποφοίτησή του, τοποθετείται σε κάποιο αερολιμένα της χώρας. Με την παρέλευση διαστήματος έξι μηνών, δίνει εξετάσεις για να κριθεί η καταλληλότητά του για το συγκεκριμένο αερολιμένα και εάν επιτύχει, του χορηγείται πτυχίο και άδεια ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας.

Νομοθετική κατοχύρωση: Ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας κατοχυρώνεται επαγγελματικά με το Π.Δ. 611/72.

Σπουδαιότητα: Για να σταδιοδρομήσει κάποιος στο επάγγελμα χρειάζεται να διαθέτει ετοιμότητα, ευσυνειδησία, υπευθυνότητα, ψυχραιμία, ικανότητα γρήγορης εκτίμησης πολύπλοκων καταστάσεων και έκδοσης εντολών, καθώς και το ενδιαφέρον για τα αεροπλάνα.Οι ειδικές ικανότητες και δεξιότητες που απαιτούνται για το επάγγελμα, είναι η ικανότητα αντίληψης χώρου και χρόνου, η υπολογιστική και η μαθηματική καθώς και η μηχανική για τη χρήση πολύπλοκων ηλεκτρονικών οργάνων και ηλεκτρονικών υπολογιστών. 

Μέλλον: Οι προοπτικές για το επάγγελμα είναι γενικά θετικές, καθώς αυξάνονται οι ανάγκες στους αερολιμένες της χώρας και η κατάρτιση νέων είναι αρκετά μακρόχρονη & επίπονη. Οι αποδοχές του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας κινούνται σε υψηλά επίπεδα.

Περιβάλλον ενασχόλησης: Εργάζεται στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, επίσης στην κεντρική υπηρεσία ή στα αεροδρόμια και τις περιφερειακές υπηρεσίες της Υ.Π.Α. σε όλη τη χώρα. Εναλλακτικά, μπορεί να εργαστεί ως εκπαιδευτής στη Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας στην Αθήνα.

Επαγγελματικές συνθήκες: Το επάγγελμα αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς είναι υποχρεωμένος να επεξεργάζεται μεγάλο όγκο δεδομένων σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, συνοδεύεται από μεγάλες ευθύνες, ένταση και άγχος, γιατί από την ορθότητα των εκτιμήσεων και των εντολών του, εξαρτάται η ασφάλεια των αεροπορικών πτήσεων. Το ωράριο εργασίας του είναι συγκεκριμένο και εργάζεται σε βάρδιες που καλύπτουν όλο το εικοσιτετράωρο. Πολλές φορές χρειάζεται να κάνει υπερωρίες, ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο όπου οι ανάγκες των αερολιμένων είναι αυξημένες. Μετακινήσεις γίνονται κυρίως για εκπαιδευτικούς λόγους (σεμινάρια, ασκήσεις), τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό. Οι μεταθέσεις και οι μετατάξεις είναι πιθανές.

Επαγγελματικές οργανώσεις: Ο συλλογικός φορέας που εκπροσωπεί το επάγγελμα είναι ο Σύλλογος Ελεγκτών Εναερίου Κυκλοφορίας.