Περιγραφή: Είναι ο τεχνικός της Υπηρεσίας Πολιτικής
Αεροπορίας που ασχολείται με τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας για
την ασφαλή προσγείωση ή απογείωση των αεροσκαφών και ο έλεγχος του
εθνικού εναερίου χώρου. Οι κυριότερες δραστηριότητες του είναι ο έλεγχος
προσέγγισης (συνομιλία με πιλότους αεροσκαφών), ο έλεγχος του
αεροδρομίου, η ενημέρωση πληρωμάτων και η συνεργασία με άλλες υπηρεσίες
του αεροδρομίου. Συγκεκριμένα δίνει άδεια για την έναρξη λειτουργίας των
κινητήρων του αεροσκάφους, καθοδηγεί το αεροπλάνο προς το διάδρομο
απογείωσης και δίνει τελική εντολή για την απογείωση. Ακόμη, κατευθύνει
το αεροπλάνο στον αέρα μέσα στους αεροδιάδρομους πτήσης, ώστε να
προσεγγίσει τον διάδρομο προσγείωσης και κατόπιν έξω από το διάδρομο
προσγείωσης, όπου την ευθύνη αναλαμβάνει το προσωπικό εδάφους. Τα μέσα
που έχει στη διάθεσή του ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας είναι ραντάρ,
οθόνες ηλεκτρονικής απεικόνισης στοιχείων, τηλεπικοινωνιακά μέσα, όπως
πομποδέκτες, telex κ.α. Προγραμματίζει τη σειρά προσγείωσης και
απογείωσης των αεροπλάνων και καθορίζει την πορεία που θ' ακολουθήσουν
στους αεροδιάδρομους πτήσης τους, προκειμένου να κινηθούν με ασφάλεια
προς τον προορισμό τους. Η εργασία του απαιτεί σωστή εκτίμηση και
υπολογισμούς, ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων, γρήγορα αντανακλαστικά,
διοικητικές, οργανωτικές και συντονιστικές ικανότητες.
Εκπαίδευση:
Ο υποψήφιος πρέπει να διαθέτει πτυχίο ανωτάτης σχολής κατά προτίμηση
θετικής κατεύθυνσης, να γνωρίζει άριστα την αγγλική γλώσσα και να έχει
καλή υγεία, που πιστοποιείται από το Κέντρο Αεροπορικής Ιατρικής. Επίσης
πρέπει να δώσει εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ και να προσληφθεί από την Υπηρεσία
Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α) στην Αθήνα. Αφού προσληφθεί, φοιτά στη
Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας (Σ.ΠΟ.Α), όπου αποκτά τη βασική του
κατάρτιση. Μετά την αποφοίτησή του, τοποθετείται σε κάποιο αερολιμένα
της χώρας. Με την παρέλευση διαστήματος έξι μηνών, δίνει εξετάσεις για
να κριθεί η καταλληλότητά του για το συγκεκριμένο αερολιμένα και εάν
επιτύχει, του χορηγείται πτυχίο και άδεια ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας.
Νομοθετική κατοχύρωση: Ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας κατοχυρώνεται επαγγελματικά με το Π.Δ. 611/72.
Σπουδαιότητα:
Για να σταδιοδρομήσει κάποιος στο επάγγελμα χρειάζεται να διαθέτει
ετοιμότητα, ευσυνειδησία, υπευθυνότητα, ψυχραιμία, ικανότητα γρήγορης
εκτίμησης πολύπλοκων καταστάσεων και έκδοσης εντολών, καθώς και το
ενδιαφέρον για τα αεροπλάνα.Οι ειδικές ικανότητες και δεξιότητες που
απαιτούνται για το επάγγελμα, είναι η ικανότητα αντίληψης χώρου και
χρόνου, η υπολογιστική και η μαθηματική καθώς και η μηχανική για τη
χρήση πολύπλοκων ηλεκτρονικών οργάνων και ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Μέλλον:
Οι προοπτικές για το επάγγελμα είναι γενικά θετικές, καθώς αυξάνονται
οι ανάγκες στους αερολιμένες της χώρας και η κατάρτιση νέων είναι αρκετά
μακρόχρονη & επίπονη. Οι αποδοχές του ελεγκτή εναέριας
κυκλοφορίας κινούνται σε υψηλά επίπεδα.
Περιβάλλον ενασχόλησης:
Εργάζεται στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, επίσης στην κεντρική
υπηρεσία ή στα αεροδρόμια και τις περιφερειακές υπηρεσίες της Υ.Π.Α.
σε όλη τη χώρα. Εναλλακτικά, μπορεί να εργαστεί ως εκπαιδευτής στη
Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας στην Αθήνα.
Επαγγελματικές συνθήκες:
Το επάγγελμα αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς είναι υποχρεωμένος να
επεξεργάζεται μεγάλο όγκο δεδομένων σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Επιπλέον, συνοδεύεται από μεγάλες ευθύνες, ένταση και άγχος, γιατί από
την ορθότητα των εκτιμήσεων και των εντολών του, εξαρτάται η ασφάλεια
των αεροπορικών πτήσεων. Το ωράριο εργασίας του είναι συγκεκριμένο και
εργάζεται σε βάρδιες που καλύπτουν όλο το εικοσιτετράωρο. Πολλές φορές
χρειάζεται να κάνει υπερωρίες, ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο όπου οι
ανάγκες των αερολιμένων είναι αυξημένες. Μετακινήσεις γίνονται κυρίως
για εκπαιδευτικούς λόγους (σεμινάρια, ασκήσεις), τόσο στο εσωτερικό, όσο
και στο εξωτερικό. Οι μεταθέσεις και οι μετατάξεις είναι πιθανές.
Επαγγελματικές οργανώσεις: Ο συλλογικός φορέας που εκπροσωπεί το επάγγελμα είναι ο Σύλλογος Ελεγκτών Εναερίου Κυκλοφορίας.
Επαγγελματικές οργανώσεις: Ο συλλογικός φορέας που εκπροσωπεί το επάγγελμα είναι ο Σύλλογος Ελεγκτών Εναερίου Κυκλοφορίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου