Περιγραφή: Είναι υπεύθυνος για την εικόνα μιας επιχείρησης, ενός οργανισμού, ενός σωματείου κλπ. προς την εγχώρια ή διεθνή κοινή γνώμη ή προς τους πελάτες και το ειδικότερο κοινό στο οποίο απευθύνονται. Πιο συγκεκριμένα, φροντίζει για τη δημιουργία ευνοϊκής εικόνας και γενικότερα για την προβολή της επιχείρησης, του οργανισμού που εκπροσωπεί προς το ευρύ ή ειδικό κοινό στο οποίο απευθύνονται. Καθώς η εικόνα μιας επιχείρησης διαμορφώνεται από το σύνολο των δραστηριοτήτων της, πρέπει να γνωρίζει άριστα όλο το φάσμα των ενεργειών της και την άποψη του κοινού για αυτές. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του διερευνά (μέσα από δημοσκοπήσεις - σφυγμομετρήσεις) την κοινή γνώμη για τον πελάτη του και ανάλογα με τα στοιχεία που συγκεντρώνει προτείνει την πολιτική που πρέπει να ακολουθήσει για τη βελτίωση της εικόνας, την προβολή του κλπ. Αφού λάβει τη σύμφωνη γνώμη του πελάτη του, προχωρά στην κατάρτιση συγκεκριμένου σχεδίου επικοινωνιακής πολιτικής, παρακολουθεί την εκτέλεσή του και αξιολογεί τα αποτελέσματά του. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του πολλές φορές περιλαμβάνεται και η παρουσίαση της πολιτικής της επιχείρησης και η αιτιολόγηση των αποφάσεων που λαμβάνει και των στρατηγικών που ακολουθεί προς το ευρύτερο κοινό.
Επιπλέον, στις αρμοδιότητές του και προκειμένου για την επίτευξη των στόχων επικοινωνιακής πολιτικής που θέτει αναλαμβάνει τη διοργάνωση εκδηλώσεων για την προβολή της εταιρείας (συμμετοχή σε εκθέσεις, παρουσιάσεις κ.λπ.), καθώς επίσης και την επιμέλεια διαφημιστικών φυλλαδίων, τη σύνταξη δελτίων τύπου και τις επαφές με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Στο πλαίσιο της εργασίας του χρησιμοποιεί Η/Υ και γενικότερα όλα τα μέσα που προσφέρονται σε σύγχρονα περιβάλλοντα γραφείου.
Εκπαίδευση: Τη δυνατότητα να εργαστεί στο χώρο των δημοσίων σχέσεων μπορεί κανείς να την αποκτήσει σπουδάζοντας στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας των ΤΕΙ. Οι παραπάνω σπουδές δεν είναι μονόδρομος για την είσοδο στο συγκεκριμένο χώρο, μπορούν να ασχοληθούν απόφοιτοι και άλλων σχολών, όπως Επιχειρησιακής Έρευνας και Μάρκετινγκ, Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών και Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, οικονομικών, ψυχολογίας, κοινωνιολογίας κ.λπ.των Α.Ε.Ι., καθώς και τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Εμπορίας και Διαφήμισης και Διεθνούς Εμπορίου των Τ.Ε.Ι., αλλά και σε αντίστοιχα τμήματα δημόσιων και ιδιωτικών Ι.Ε.Κ. ή σε Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών. Σε ορισμένες, βέβαια, περιπτώσεις, μπορεί να απαιτηθούν ειδικές σπουδές και προσόντα, όπως για παράδειγμα για την ενασχόληση με το χώρο της χημικής βιομηχανίας, της ιατρικής βιομηχανίας, της βιομηχανίας των Η/Υ. Επίσης, είναι απαραίτητη η γνώση ξένων γλωσσών.
Σπουδαιότητα: Χρειάζεται απαραιτήτως να διαθέτει κοινωνική δεξιότητα και δυναμισμό, να διαθέτει ικανότητες πειθούς, ευελιξίας και προσαρμοστικότητας και να είναι επινοητικός και συνεπής. Τέλος, απαραίτητο είναι να μπορεί να χειρίζεται καλά το λόγο τόσο σε προφορικό όσο και σε γραπτό επίπεδο και να έχει προσεγμένη εμφάνιση.
Μέλλον: Στη σημερινή πραγματικότητα υπάρχουν ευνοϊκές προϋποθέσεις για την ενασχόληση με το επάγγελμα, παρ' όλα αυτά ο ανταγωνισμός στο χώρο είναι έντονος και σε γενικές γραμμές προσφέρει σημαντικές δυνατότητες οικονομικής και κοινωνικής ανέλιξης.
Περιβάλλον ενασχόλησης: Μπορεί να εργαστεί σε οργανισμούς και επιχειρήσεις του δημοσίου τομέα, σε κυβερνητικές θέσεις και πολιτικά κόμματα, σε τμήματα δημοσίων σχέσεων ιδιωτικών εταιρειών, φορέων και οργανισμών και σε επιχειρήσεις που έχουν ως αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών δημοσίων σχέσεων σε τρίτους. Ακόμα, ως ελεύθεροι επαγγελματίες ανοίγοντας δικά τους γραφεία και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε ιδιώτες, ιδιωτικούς φορείς κ.λπ.
Επαγγελματικές συνθήκες: Η εργασία αυτή περιλαμβάνει συνεχείς επαφές με άλλα άτομα και σημαντικό αριθμό μετακινήσεων για συμμετοχή σε διάφορες εκδηλώσεις - συναντήσεις. Συνήθως εργάζεται πρωινές ώρες, πολλές φορές όμως στις υποχρεώσεις του περιλαμβάνεται και το να παρευρεθεί σε κάποια εκδήλωση, δεξίωση κ.λπ. κατά τις βραδινές ώρες. Πρόκειται για εργασία με γρήγορους και πιεστικούς ρυθμούς, πράγμα που συχνά συνεπάγεται πνευματική και σωματική κούραση αλλά και άγχος. Εργάζεται σε σύγχρονο περιβάλλον γραφείου με όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας και ποιότητας.
Γενικά σχόλια: Η εξοικείωση με τις νέες μορφές επικοινωνίας, το χώρο της διαφήμισης και τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα τον καθιστούν απαραίτητο στέλεχος των σημερινών επιχειρήσεων. Πρόκειται για ένα σύγχρονο επάγγελμα, η ενασχόληση με το οποίο προϋποθέτει δυναμισμό, άνεση στις κοινωνικές επαφές και δημιουργικότητα.
Επιπλέον, στις αρμοδιότητές του και προκειμένου για την επίτευξη των στόχων επικοινωνιακής πολιτικής που θέτει αναλαμβάνει τη διοργάνωση εκδηλώσεων για την προβολή της εταιρείας (συμμετοχή σε εκθέσεις, παρουσιάσεις κ.λπ.), καθώς επίσης και την επιμέλεια διαφημιστικών φυλλαδίων, τη σύνταξη δελτίων τύπου και τις επαφές με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Στο πλαίσιο της εργασίας του χρησιμοποιεί Η/Υ και γενικότερα όλα τα μέσα που προσφέρονται σε σύγχρονα περιβάλλοντα γραφείου.
Εκπαίδευση: Τη δυνατότητα να εργαστεί στο χώρο των δημοσίων σχέσεων μπορεί κανείς να την αποκτήσει σπουδάζοντας στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας των ΤΕΙ. Οι παραπάνω σπουδές δεν είναι μονόδρομος για την είσοδο στο συγκεκριμένο χώρο, μπορούν να ασχοληθούν απόφοιτοι και άλλων σχολών, όπως Επιχειρησιακής Έρευνας και Μάρκετινγκ, Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών και Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, οικονομικών, ψυχολογίας, κοινωνιολογίας κ.λπ.των Α.Ε.Ι., καθώς και τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Εμπορίας και Διαφήμισης και Διεθνούς Εμπορίου των Τ.Ε.Ι., αλλά και σε αντίστοιχα τμήματα δημόσιων και ιδιωτικών Ι.Ε.Κ. ή σε Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών. Σε ορισμένες, βέβαια, περιπτώσεις, μπορεί να απαιτηθούν ειδικές σπουδές και προσόντα, όπως για παράδειγμα για την ενασχόληση με το χώρο της χημικής βιομηχανίας, της ιατρικής βιομηχανίας, της βιομηχανίας των Η/Υ. Επίσης, είναι απαραίτητη η γνώση ξένων γλωσσών.
Σπουδαιότητα: Χρειάζεται απαραιτήτως να διαθέτει κοινωνική δεξιότητα και δυναμισμό, να διαθέτει ικανότητες πειθούς, ευελιξίας και προσαρμοστικότητας και να είναι επινοητικός και συνεπής. Τέλος, απαραίτητο είναι να μπορεί να χειρίζεται καλά το λόγο τόσο σε προφορικό όσο και σε γραπτό επίπεδο και να έχει προσεγμένη εμφάνιση.
Μέλλον: Στη σημερινή πραγματικότητα υπάρχουν ευνοϊκές προϋποθέσεις για την ενασχόληση με το επάγγελμα, παρ' όλα αυτά ο ανταγωνισμός στο χώρο είναι έντονος και σε γενικές γραμμές προσφέρει σημαντικές δυνατότητες οικονομικής και κοινωνικής ανέλιξης.
Περιβάλλον ενασχόλησης: Μπορεί να εργαστεί σε οργανισμούς και επιχειρήσεις του δημοσίου τομέα, σε κυβερνητικές θέσεις και πολιτικά κόμματα, σε τμήματα δημοσίων σχέσεων ιδιωτικών εταιρειών, φορέων και οργανισμών και σε επιχειρήσεις που έχουν ως αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών δημοσίων σχέσεων σε τρίτους. Ακόμα, ως ελεύθεροι επαγγελματίες ανοίγοντας δικά τους γραφεία και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε ιδιώτες, ιδιωτικούς φορείς κ.λπ.
Επαγγελματικές συνθήκες: Η εργασία αυτή περιλαμβάνει συνεχείς επαφές με άλλα άτομα και σημαντικό αριθμό μετακινήσεων για συμμετοχή σε διάφορες εκδηλώσεις - συναντήσεις. Συνήθως εργάζεται πρωινές ώρες, πολλές φορές όμως στις υποχρεώσεις του περιλαμβάνεται και το να παρευρεθεί σε κάποια εκδήλωση, δεξίωση κ.λπ. κατά τις βραδινές ώρες. Πρόκειται για εργασία με γρήγορους και πιεστικούς ρυθμούς, πράγμα που συχνά συνεπάγεται πνευματική και σωματική κούραση αλλά και άγχος. Εργάζεται σε σύγχρονο περιβάλλον γραφείου με όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας και ποιότητας.
Γενικά σχόλια: Η εξοικείωση με τις νέες μορφές επικοινωνίας, το χώρο της διαφήμισης και τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα τον καθιστούν απαραίτητο στέλεχος των σημερινών επιχειρήσεων. Πρόκειται για ένα σύγχρονο επάγγελμα, η ενασχόληση με το οποίο προϋποθέτει δυναμισμό, άνεση στις κοινωνικές επαφές και δημιουργικότητα.