Περιγραφή: O φυσικός μελετά και ερευνά τα φυσικά φαινόμενα και τους νόμους που τα διέπουν, ως επιστήμονας, παρατηρεί, διενεργεί πειράματα και αναλύει τη δομή ή τις ιδιότητες της ύλης και τον τρόπο με τον οποίο μετατρέπεται σε ενέργεια, διενεργεί εργαστηριακές μετρήσεις για να διαπιστώσει τις ιδιότητες διαφόρων υλικών, επιλύει προβλήματα στην παραγωγή μηχανημάτων, ιατρικών συσκευών και υλικών, συγκεντρώνει και επεξεργάζεται επιστημονική βιβλιογραφία και ασχολείται με την προετοιμασία και διεξαγωγή διαλέξεων και μαθημάτων, όταν αναλαμβάνει εκπαιδευτικά καθήκοντα. Ο φυσικός χειρίζεται τον ειδικό εξοπλισμό ενός εργαστηρίου φυσικής που περιλαμβάνει συσκευές μετρήσεων μάζας, συσκευές λέϊζερ, τηλεσκόπια, ηλεκτρονικά μικροσκόπια, εξαρτήματα φυσικών και χημικών πειραμάτων, μικρό μηχανουργείο και Η/Υ.
Εκπαίδευση: Είναι απόφοιτος των τμημάτων Φυσικής των Α.Ε.Ι.
Σπουδαιότητα: Στα προσόντα του περιλαμβάνονται η ικανότητα παραγωγής ιδεών και η πρωτοτυπία σκέψης, η καλή μνήμη, καθώς και η επιδεξιότητα στους χειρισμούς των διαφόρων οργάνων, η γλωσσική, μαθηματική και μηχανική ικανότητα, η παρατηρητικότητα, η επιστημονική περιέργεια και ενδιαφέρον, η ερευνητική διάθεση, καθώς και η δεξιότητα στην επίλυση προβλημάτων.
Μέλλον: Σήμερα, παρόλη τη χρησιμότητα του επαγγέλματος, οι προοπτικές του θεωρούνται μέτριες, γιατί υπάρχει μεγάλος αριθμός πτυχιούχων και περιορισμένος αριθμός θέσεων εργασίας.
Περιβάλλον ενασχόλησης: Μπορεί να απασχοληθεί στα τμήματα ερευνών και παραγωγής βιομηχανικών μονάδων, στις τηλεπικοινωνιακές εταιρείες, στη μετεωρολογική υπηρεσία (Ε.Μ.Υ.), στα δημόσια ή ιδιωτικά γυμνάσια και λύκεια, σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και φροντιστήρια, σε γραφεία περιβαλλοντολογικών ερευνών και σε γραφεία τεχνολογικών εφαρμογών. Μετά από μεταπτυχιακές σπουδές επιπέδου διδακτορικού, μπορεί επίσης να απασχοληθεί ως καθηγητής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (Α.Ε.Ι.), ή ως ερευνητής σε ερευνητικά κέντρα, (Δημόκριτος). Επίσης, με την αποφοίτησή του από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στη Ραδιοηλεκτρολογία, ο φυσικός μπορεί να απασχοληθεί στον Ο.Τ.Ε., στη Δ.Ε.Η. και στην Ε.Ρ.Τ.
Επαγγελματικές συνθήκες: Εργάζεται κυρίως σε κλειστό χώρο και ειδικότερα σε περιβάλλον εργαστηρίου, μηχανουργείου και γραφείου. Σε ανοιχτό χώρο βρίσκεται, όταν διεξάγει παρατηρήσεις και κάνει μετρήσεις διαφόρων φαινομένων. Όταν εργάζεται σε εργαστήρια πυρηνικής φυσικής, έρχεται σε επαφή με ραδιενεργά υλικά και ακτινοβολία, γι' αυτό χρειάζεται να τηρεί τα απαραίτητα μέτρα ατομικής προστασίας και ασφάλειας. Η εργασία του είναι κυρίως πνευματική και ερευνητική, δουλεύει ατομικά και ομαδικά με άλλα μέλη της επιστημονικής ομάδας του, χωρίς συγκεκριμένο ωράριο εργασίας. Ανάλογα με το ερευνητικό έργο μετακινείται σε τοποθεσίες εργαστηρίων, μετρήσεων ή πειραμάτων. Χρειάζεται να παρακολουθεί επίσης σεμινάρια και συνέδρια σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Επαγγελματικές οργανώσεις: Εκπροσωπούνται συλλογικά από την Ένωση Φυσικών, ενώ οι καθηγητές φυσικοί εκπροσωπούνται από την Ο.Λ.Μ.Ε.
Γενικά σχόλια: Μελετά και ερευνά τη δομή, τις ιδιότητες της ύλης και τον τρόπο που αυτή μετασχηματίζεται σε ενέργεια και καταλήγει σε χρήσιμα συμπεράσματα, που αφορούν στην επίλυση βασικών προβλημάτων σε ένα ευρύ πεδίο εφαρμογών. Ο φυσικός χρησιμοποιεί για τις μελέτες του την παρατήρηση και το πείραμα, που διεξάγονται σε φυσικό ή τεχνητό περιβάλλον.
Εκπαίδευση: Είναι απόφοιτος των τμημάτων Φυσικής των Α.Ε.Ι.
Σπουδαιότητα: Στα προσόντα του περιλαμβάνονται η ικανότητα παραγωγής ιδεών και η πρωτοτυπία σκέψης, η καλή μνήμη, καθώς και η επιδεξιότητα στους χειρισμούς των διαφόρων οργάνων, η γλωσσική, μαθηματική και μηχανική ικανότητα, η παρατηρητικότητα, η επιστημονική περιέργεια και ενδιαφέρον, η ερευνητική διάθεση, καθώς και η δεξιότητα στην επίλυση προβλημάτων.
Μέλλον: Σήμερα, παρόλη τη χρησιμότητα του επαγγέλματος, οι προοπτικές του θεωρούνται μέτριες, γιατί υπάρχει μεγάλος αριθμός πτυχιούχων και περιορισμένος αριθμός θέσεων εργασίας.
Περιβάλλον ενασχόλησης: Μπορεί να απασχοληθεί στα τμήματα ερευνών και παραγωγής βιομηχανικών μονάδων, στις τηλεπικοινωνιακές εταιρείες, στη μετεωρολογική υπηρεσία (Ε.Μ.Υ.), στα δημόσια ή ιδιωτικά γυμνάσια και λύκεια, σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και φροντιστήρια, σε γραφεία περιβαλλοντολογικών ερευνών και σε γραφεία τεχνολογικών εφαρμογών. Μετά από μεταπτυχιακές σπουδές επιπέδου διδακτορικού, μπορεί επίσης να απασχοληθεί ως καθηγητής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (Α.Ε.Ι.), ή ως ερευνητής σε ερευνητικά κέντρα, (Δημόκριτος). Επίσης, με την αποφοίτησή του από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στη Ραδιοηλεκτρολογία, ο φυσικός μπορεί να απασχοληθεί στον Ο.Τ.Ε., στη Δ.Ε.Η. και στην Ε.Ρ.Τ.
Επαγγελματικές συνθήκες: Εργάζεται κυρίως σε κλειστό χώρο και ειδικότερα σε περιβάλλον εργαστηρίου, μηχανουργείου και γραφείου. Σε ανοιχτό χώρο βρίσκεται, όταν διεξάγει παρατηρήσεις και κάνει μετρήσεις διαφόρων φαινομένων. Όταν εργάζεται σε εργαστήρια πυρηνικής φυσικής, έρχεται σε επαφή με ραδιενεργά υλικά και ακτινοβολία, γι' αυτό χρειάζεται να τηρεί τα απαραίτητα μέτρα ατομικής προστασίας και ασφάλειας. Η εργασία του είναι κυρίως πνευματική και ερευνητική, δουλεύει ατομικά και ομαδικά με άλλα μέλη της επιστημονικής ομάδας του, χωρίς συγκεκριμένο ωράριο εργασίας. Ανάλογα με το ερευνητικό έργο μετακινείται σε τοποθεσίες εργαστηρίων, μετρήσεων ή πειραμάτων. Χρειάζεται να παρακολουθεί επίσης σεμινάρια και συνέδρια σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Επαγγελματικές οργανώσεις: Εκπροσωπούνται συλλογικά από την Ένωση Φυσικών, ενώ οι καθηγητές φυσικοί εκπροσωπούνται από την Ο.Λ.Μ.Ε.
Γενικά σχόλια: Μελετά και ερευνά τη δομή, τις ιδιότητες της ύλης και τον τρόπο που αυτή μετασχηματίζεται σε ενέργεια και καταλήγει σε χρήσιμα συμπεράσματα, που αφορούν στην επίλυση βασικών προβλημάτων σε ένα ευρύ πεδίο εφαρμογών. Ο φυσικός χρησιμοποιεί για τις μελέτες του την παρατήρηση και το πείραμα, που διεξάγονται σε φυσικό ή τεχνητό περιβάλλον.