Περιγραφή: Ο πιλότος αναλαμβάνει τη διακυβέρνηση μικρών ή μεγάλων αεροσκαφών και ελικοπτέρων της πολεμικής ή πολιτικής αεροπορίας. Αποστολή των πιλότων πολιτικής αεροπορίας, είναι η γρήγορη και ασφαλής μεταφορά επιβατών και φορτίων ή εκτέλεση ειδικής αποστολής, σε διάφορους εθνικούς ή διεθνείς προορισμούς. Προετοιμάζει το σχέδιο πτήσης στην Επιμελητεία Πτήσεων και ελέγχει τις καιρικές συνθήκες στις περιοχές διαδρομής και προορισμού. Μέσα στο αεροσκάφος ελέγχει την τεχνική του κατάσταση και την άψογη λειτουργία των κινητήρων και όλων των οργάνων πλοήγησης. Οι πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας έχουν τα ίδια καθήκοντα με τους υπόλοιπους αλλά εκπαιδεύονται σε στρατιωτικές επιχειρήσεις και πραγματοποιούν διαρκώς ασκήσεις ικανότητας ή πολεμικής ετοιμότητας, ιδιαίτερα οι πιλότοι βομβαρδιστικών ή σκαφών αναγνώρισης & αναχαίτισης. Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιούν, εκτός από το αλεξίπτωτο, ειδικές φόρμες πτήσης, διάφορα όργανα και αεροβοηθήματα που βρίσκονται μέσα στον θάλαμο διακυβέρνησης του αεροσκάφους, όπως ραντάρ, οθόνες απεικόνισης στοιχείων, συσκευές ασύρματης επικοινωνίας κ.α.
Εκπαίδευση: Για να γίνει κανείς πιλότος, πρέπει να έχει φοιτήσει σε κάποια σχολή επαγγελματιών χειριστών, αφού περάσει πρώτα από ειδικές ιατρικές εξετάσεις, που πιστοποιούν ότι είναι κατάλληλος από σωματική άποψη για το επάγγελμα αυτό. Στη συνέχεια, πρέπει να πάρει με τη σειρά τα εξής πτυχία: Μονοκινητήριου (Private), Πτήσης δια οργάνων (Instrument Follow to Rule), Επαγγελματικό (Commercial), Δικινητήριου (Multi engine), Ελληνικό Πτυχίο Β' τάξεως και Α' τάξεως της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α). Στην Ελλάδα, λειτουργεί η Σχολή Επαγγελματιών Χειριστών Ολυμπιακής Αεροπορίας (Σ.Ε.Χ.Ο.Α), ενώ πολλές άλλες σχολές που μπορεί να σπουδάσει κανείς βρίσκονται στην Αμερική, την Αγγλία, τη Γερμανία και αλλού. Οι πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας εκπαιδεύονται στη στρατιωτική Σχολή Ικάρων, τόσο για την πλοήγηση των αεροσκαφών, όσο και σε άλλα στρατιωτικά καθήκοντα και στη χρήση όπλων η οποία είναι διαρκής και καθημερινή. Υποχρεωτική είναι η γνώση της αγγλικής γλώσσας και άλλων ξένων γλωσσών.
Σπουδαιότητα: Τα κυριότερα χαρακτηριστικά, είναι η υπευθυνότητα, η πειθαρχία, η συνέπεια, η εγρήγορση, η ετοιμότητα, η ψυχραιμία, η ψυχοσυναισθηματική σταθερότητα, το θάρρος και η αποφασιστικότητα. Ακόμη, πρέπει να είναι υγιής, να διαθέτει πολύ καλή υπολογιστική ικανότητα και αντίληψη του χώρου, χρόνου και αποστάσεων και ταχύτατα αντανακλαστικά.
Μέλλον: Τόσο στην πολιτική όσο και στην πολεμική αεροπορία, η ζήτηση για νέους χειριστές αεροσκαφών είναι υψηλή, καθώς δεν υπάρχει μεγάλη προσφορά στελεχών για ένα επάγγελμα με απαιτητικές σπουδές και δύσκολες συνθήκες εργασίας. Οι απολαβές είναι υψηλές, ενώ απολαμβάνουν και ορισμένα άλλα προνόμια, όπως δωρεάν εισιτήρια, δυνατότητα να γνωρίσουν τον κόσμο με ειδικά προγράμματα που εφαρμόζουν οι αεροπορικές εταιρίες, επιδόματα, εκτός έδρας αποζημίωση και άλλα.
Περιβάλλον ενασχόλησης: Απαραίτητη προϋπόθεση για να εργαστεί κανείς στην Ολυμπιακή Αεροπορία είναι να έχει πάρει το ελληνικό πτυχίο Β΄ τάξεως της Υ.Π.Α. και να έχει στο ενεργητικό του περίπου 250 ώρες πτήσης. Επίσης, μπορούν να προσληφθούν από εταιρίες που διαθέτουν επιβατικά ή μεταφορικά αεροσκάφη σε όλο τον κόσμο, από οργανισμούς που διαθέτουν αεροπορικά μέσα για την εκτέλεση των αποστολών τους, όπως τα Ηνωμένα Έθνη, ενώ μπορούν να απασχοληθούν και ως πιλότοι ιδιωτικών αεροσκαφών. Οι πιλότοι πολεμικών αεροσκαφών, εργάζονται υποχρεωτικά μετά την αποφοίτησή τους από τη Σχολή Ικάρων στην Πολεμική Αεροπορία, αλλά μπορούν μετά τη συμπλήρωση της υποχρεωτικής θητείας να εργαστούν και στην πολιτική αεροπορία ή αεροπλοΐα.
Επαγγελματικές συνθήκες: Το επάγγελμα είναι πολύ δύσκολο και έχει μεγάλες απαιτήσεις. Η ευθύνη που έχει ο πιλότος για να φέρει σε πέρας την αποστολή του με ασφάλεια, είναι πολύ μεγάλη. Για το λόγο αυτό βρίσκεται σε συνεχή ένταση καθώς και σωματική και πνευματική εγρήγορση. Εργάζεται πάντα μέσα σε κλειστό χώρο, στο πιλοτήριο (cockpit) του αεροσκάφους. Το ωράριο εργασίας του δεν είναι συγκεκριμένο και δεν έχει σταθερές ημέρες αργίας. Οι ιπτάμενοι της πολεμικής αεροπορίας έχουν επιπρόσθετα δύσκολες βάρδιες και εξασκούνται στο χειρισμό των όπλων ή των εκρηκτικών που μεταφέρουν και είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο παρά την μεγάλη πρόοδο της αεροναυπηγικής. Επίσης οι συνθήκες που επικρατούν κατά τη διάρκεια της πτήσης, όπως η ατμοσφαιρική πίεση της καμπίνας, οι αυξομειώσεις ύψους & θερμοκρασίας, οι συνεχείς κλιματικές αλλαγές και οι διαφορές στην ώρα (ιδιαίτερα στις πτήσεις των μεγάλων αποστάσεων), μπορεί να επιβαρύνουν την υγεία τους.
Γενικά σχόλια: Η αίσθηση της κατάκτησης των αιθέρων, είναι κάτι που ενδιαφέρει και προσελκύει πολλά άτομα από τη νεαρή τους ηλικία ακόμη. Είναι ένα επάγγελμα με αίγλη, που προσφέρει τη δυνατότητα να ταξιδεύει πολύ, να αμείβεται πολύ καλά και να απολαμβάνει ορισμένες ειδικές παροχές. Το επάγγελμα αυτό έχει υψηλές απαιτήσεις, απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, αυτοκυριαρχία και αποφασιστικότητα, δυναμισμό, ευστροφία, διαύγεια πνεύματος και γρήγορα αντανακλαστικά.
Εκπαίδευση: Για να γίνει κανείς πιλότος, πρέπει να έχει φοιτήσει σε κάποια σχολή επαγγελματιών χειριστών, αφού περάσει πρώτα από ειδικές ιατρικές εξετάσεις, που πιστοποιούν ότι είναι κατάλληλος από σωματική άποψη για το επάγγελμα αυτό. Στη συνέχεια, πρέπει να πάρει με τη σειρά τα εξής πτυχία: Μονοκινητήριου (Private), Πτήσης δια οργάνων (Instrument Follow to Rule), Επαγγελματικό (Commercial), Δικινητήριου (Multi engine), Ελληνικό Πτυχίο Β' τάξεως και Α' τάξεως της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α). Στην Ελλάδα, λειτουργεί η Σχολή Επαγγελματιών Χειριστών Ολυμπιακής Αεροπορίας (Σ.Ε.Χ.Ο.Α), ενώ πολλές άλλες σχολές που μπορεί να σπουδάσει κανείς βρίσκονται στην Αμερική, την Αγγλία, τη Γερμανία και αλλού. Οι πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας εκπαιδεύονται στη στρατιωτική Σχολή Ικάρων, τόσο για την πλοήγηση των αεροσκαφών, όσο και σε άλλα στρατιωτικά καθήκοντα και στη χρήση όπλων η οποία είναι διαρκής και καθημερινή. Υποχρεωτική είναι η γνώση της αγγλικής γλώσσας και άλλων ξένων γλωσσών.
Σπουδαιότητα: Τα κυριότερα χαρακτηριστικά, είναι η υπευθυνότητα, η πειθαρχία, η συνέπεια, η εγρήγορση, η ετοιμότητα, η ψυχραιμία, η ψυχοσυναισθηματική σταθερότητα, το θάρρος και η αποφασιστικότητα. Ακόμη, πρέπει να είναι υγιής, να διαθέτει πολύ καλή υπολογιστική ικανότητα και αντίληψη του χώρου, χρόνου και αποστάσεων και ταχύτατα αντανακλαστικά.
Μέλλον: Τόσο στην πολιτική όσο και στην πολεμική αεροπορία, η ζήτηση για νέους χειριστές αεροσκαφών είναι υψηλή, καθώς δεν υπάρχει μεγάλη προσφορά στελεχών για ένα επάγγελμα με απαιτητικές σπουδές και δύσκολες συνθήκες εργασίας. Οι απολαβές είναι υψηλές, ενώ απολαμβάνουν και ορισμένα άλλα προνόμια, όπως δωρεάν εισιτήρια, δυνατότητα να γνωρίσουν τον κόσμο με ειδικά προγράμματα που εφαρμόζουν οι αεροπορικές εταιρίες, επιδόματα, εκτός έδρας αποζημίωση και άλλα.
Περιβάλλον ενασχόλησης: Απαραίτητη προϋπόθεση για να εργαστεί κανείς στην Ολυμπιακή Αεροπορία είναι να έχει πάρει το ελληνικό πτυχίο Β΄ τάξεως της Υ.Π.Α. και να έχει στο ενεργητικό του περίπου 250 ώρες πτήσης. Επίσης, μπορούν να προσληφθούν από εταιρίες που διαθέτουν επιβατικά ή μεταφορικά αεροσκάφη σε όλο τον κόσμο, από οργανισμούς που διαθέτουν αεροπορικά μέσα για την εκτέλεση των αποστολών τους, όπως τα Ηνωμένα Έθνη, ενώ μπορούν να απασχοληθούν και ως πιλότοι ιδιωτικών αεροσκαφών. Οι πιλότοι πολεμικών αεροσκαφών, εργάζονται υποχρεωτικά μετά την αποφοίτησή τους από τη Σχολή Ικάρων στην Πολεμική Αεροπορία, αλλά μπορούν μετά τη συμπλήρωση της υποχρεωτικής θητείας να εργαστούν και στην πολιτική αεροπορία ή αεροπλοΐα.
Επαγγελματικές συνθήκες: Το επάγγελμα είναι πολύ δύσκολο και έχει μεγάλες απαιτήσεις. Η ευθύνη που έχει ο πιλότος για να φέρει σε πέρας την αποστολή του με ασφάλεια, είναι πολύ μεγάλη. Για το λόγο αυτό βρίσκεται σε συνεχή ένταση καθώς και σωματική και πνευματική εγρήγορση. Εργάζεται πάντα μέσα σε κλειστό χώρο, στο πιλοτήριο (cockpit) του αεροσκάφους. Το ωράριο εργασίας του δεν είναι συγκεκριμένο και δεν έχει σταθερές ημέρες αργίας. Οι ιπτάμενοι της πολεμικής αεροπορίας έχουν επιπρόσθετα δύσκολες βάρδιες και εξασκούνται στο χειρισμό των όπλων ή των εκρηκτικών που μεταφέρουν και είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο παρά την μεγάλη πρόοδο της αεροναυπηγικής. Επίσης οι συνθήκες που επικρατούν κατά τη διάρκεια της πτήσης, όπως η ατμοσφαιρική πίεση της καμπίνας, οι αυξομειώσεις ύψους & θερμοκρασίας, οι συνεχείς κλιματικές αλλαγές και οι διαφορές στην ώρα (ιδιαίτερα στις πτήσεις των μεγάλων αποστάσεων), μπορεί να επιβαρύνουν την υγεία τους.
Γενικά σχόλια: Η αίσθηση της κατάκτησης των αιθέρων, είναι κάτι που ενδιαφέρει και προσελκύει πολλά άτομα από τη νεαρή τους ηλικία ακόμη. Είναι ένα επάγγελμα με αίγλη, που προσφέρει τη δυνατότητα να ταξιδεύει πολύ, να αμείβεται πολύ καλά και να απολαμβάνει ορισμένες ειδικές παροχές. Το επάγγελμα αυτό έχει υψηλές απαιτήσεις, απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, αυτοκυριαρχία και αποφασιστικότητα, δυναμισμό, ευστροφία, διαύγεια πνεύματος και γρήγορα αντανακλαστικά.