Κυριακή 17 Μαρτίου 2013

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: Μηχανοδηγός

Περιγραφή: Ο μηχανοδηγός είναι πρακτικός μηχανικός, ειδικευμένος στο χειρισμό μηχανών και ιδιαίτερα στην οδήγηση και παρακολούθηση της λειτουργίας των μηχανών των τρένων. Είναι υπεύθυνος για το χειρισμό του συρμού και την αποκατάσταση βλαβών και προβλημάτων που ενδεχομένως θα εμφανιστούν. Στις καθημερινές δραστηριότητες του συμπεριλαμβάνονται η παραλαβή της μηχανής του τρένου από το μηχανοστάσιο, η σύνδεση του τρένου στην αμαξοστοιχία, ο έλεγχος της λειτουργίας της μηχανής και η πέδηση της αμαξοστοιχίας στο σταθμό αφετηρίας. Επίσης χρησιμοποιεί τα όργανα παρακολούθησης καλής λειτουργίας της μηχανής και ειδικά εργαλεία αποκατάστασης βλαβών.

Εκπαίδευση: Για την άσκηση του επαγγέλματος απαιτείται η απόκτηση σχετικού πτυχίου από Τ.Ε.Ι. ή από Τ.Ε.Ε. Επιπλέον, απαιτείται ειδική εκπαίδευση και επιτυχείς εξετάσεις (σε σχολή του Ο.Σ.Ε. ή του Η.Σ.Α.Π.) και στη συνέχεια δίμηνη πρακτική εξάσκηση δίπλα σε παλαιό και έμπειρο μηχανοδηγό. Για την έκδοση άδειας άσκησης του επαγγέλματος με την ιδιότητα του μηχανοδηγού, απαιτούνται εξετάσεις στο Υπουργείο Μεταφορών. Οι σχολές που μπορεί κανείς να φοιτήσει για να αποκτήσει τις γνώσεις και τα προσόντα του μηχανοδηγού, είναι τα Τ.Ε.Ι., η Μέση Τεχνική Σχολή Μηχανολόγων - Μηχανικών Ε.Ν., Εργοδηγών, Ηλεκτρολόγων ή Ηλεκτρονικών. Υπάρχει γραπτός Κανονισμός Καθηκόντων, που ρυθμίζει θέματα υποχρεώσεων και δικαιωμάτων του επαγγέλματος ο οποίος συντάσσεται από την Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης του Ο.Σ.Ε., το Σωματείο Ηλεκτροδηγών του Η.Σ.Α.Π. και αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες. Οι εργαζόμενοι υπάγονται στο Ταμείο Συντάξεων του Η.Σ.Α.Π.

Σπουδαιότητα: Ένας μηχανοδηγός πρέπει να χαρακτηρίζεται από υψηλό αίσθημα ευθύνης να έχει καλά αντανακλαστικά & επιδεξιότητα κατά τους χειρισμούς των οργάνων, ικανότητα αντίληψης χώρου και σωστής εκτίμησης των αποστάσεων μηχανική ικανότητα, και να διαθέτει ευσυνειδησία, επινοητικότητα, συνέπεια και ψυχραιμία.

Μέλλον: Το ενδιαφέρον για το επάγγελμα αυτό είναι μεγάλο, επειδή θεωρείται δουλειά
σίγουρη χωρίς μεταθέσεις και μετακινήσεις και προς το παρόν η ζήτηση είναι αρκετά
ικανοποιητική, ενώ οι θέσεις εργασίας είναι σχετικά περιορισμένες. Οι μηνιαίες απολαβές του μηχανοδηγού κυμαίνονται σε μέτρια επίπεδα.

Περιβάλλον ενασχόλησης: Ο μηχανοδηγός μπορεί να απασχοληθεί μόνο σε δημόσιο φορέα και συγκεκριμένα, στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.), στον Η.Σ.Α.Π., στο Μετρό.

Επαγγελματικές συνθήκες: Εργάζεται ατομικά ή μαζί με κάποιον συνάδελφό του στις καμπίνες οδήγησης της αμαξοστοιχίας. Η εργασία του είναι υπεύθυνη, αρκετά σκληρή και κουραστική αλλά και μονότονη, λόγω της επανάληψης της ίδιας διαδρομής. Αρκετές φορές παρατηρούνται και ορισμένα προβλήματα υγείας (δισκοπάθεια και ρευματοπάθειες) τα οποία οφείλονται στη φύση της εργασίας και γενικά, οι συνθήκες εργασίας στους χώρους δουλειάς δεν είναι ιδιαίτερα υγιεινές. Το επάγγελμα του μηχανοδηγού ακολουθεί το τυπικό ωράριο εργασίας, όμως αυτό συνήθως είναι ακατάστατο με βάρδιες, ενώ παράλληλα έχει την υποχρέωση να εργάζεται γιορτές ή αργίες. Ορισμένες φορές, όταν υπάρχει φόρτος εργασίας, μπορεί να απαιτηθούν υπερωρίες. Εκτός από τα συνήθη επιδόματα δικαιούται τεχνικό και χιλιομετρικό επίδομα και αποζημίωση για τις διανυκτερεύσεις εκτός έδρας.

Γενικά σχόλια: Η δουλειά του μηχανοδηγού μπορεί να θεωρείται τυποποιημένη και αρκετά μονότονη, ωστόσο, απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και υπευθυνότητα, καλή αντίληψη, γρήγορα αντανακλαστικά και ετοιμότητα, για την αντιμετώπιση τυχόν έκτακτων ή απρόβλεπτων καταστάσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου