Σάββατο 27 Απριλίου 2013

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: Σύμβουλος Σχολικού & Επαγγελματικού Προσανατολισμού

Περιγραφή: Βοηθά κυρίως τους νέους, μέσα από διαδικασίες πληροφόρησης και διερεύνησης του εαυτού τους, να επιλέξουν σπουδές ή επάγγελμα, άτομα που χρειάζεται να προσδιορίσουν την επαγγελματική τους καριέρα ή να επιλέξουν επανακατάρτιση, άτομα με ειδικές ανάγκες ή άτομα που κινδυνεύουν από κοινωνικό αποκλεισμό. Πελάτες του μπορεί να είναι όσοι ενδιαφέρονται να πληροφορηθούν για σπουδές ή την αγορά εργασίας και ανάλογα με τις ανάγκες μπορεί να είναι η ενίσχυση της αυτοαντίληψης και αυτογνωσίας του ατόμου, η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης για την επίλυση προβλημάτων, η μετάδοση έγκαιρης & έγκυρης πληροφόρησης πάνω σε εκπαιδευτικά και επαγγελματικά θέματα. Στην περίπτωση της ενασχόλησής του με τα άτομα που κινδυνεύουν από κοινωνικό αποκλεισμό, όπως είναι οι μετανάστες, οι αποφυλακισμένοι, τα άτομα με ειδικές ανάγκες, αλλά κυρίως οι άνεργοι ή οι γυναίκες μονογονεϊκών οικογενειών, στόχος του είναι η βοήθεια και η στήριξή τους στη διαδικασία της επαγγελματικής τους ένταξης. Χωρίς να κατευθύνει και να καθοδηγεί τον πελάτη σε ορισμένες σπουδές και επαγγέλματα οφείλει να ακολουθεί τη δεοντολογία και να σεβαστεί τις αρχές που διέπουν τον επαγγελματικό προσανατολισμό, δηλαδή, την αρχή της αναγνώρισης της ελεύθερης επιλογής, την αρχή της ατομικότητας και τέλος την τήρηση του απορρήτου.

Εκπαίδευση: Δεν είναι αυτόνομη επιστήμη και για αυτό το λόγο, δανείζεται στοιχεία από συγγενείς επιστήμες, όπως η Ψυχολογία, η Παιδαγωγική (επιστήμη της αγωγής), η Κοινωνιολογία και οι Οικονομικές Επιστήμες. Έτσι, όποιος επιθυμεί να ασκήσει το επάγγελμα αυτό, φοιτά σε κάποιες από τις παραπάνω σχολές και στη συνέχεια κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στη Συμβουλευτική και τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό. Έχει τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τον Κοινωνιολόγο ή τον Ψυχολόγο ανάλογα με το βασικό του πτυχίο.

Σπουδαιότητα: Καλό είναι να διαθέτει αγάπη, να αποδέχεται τη διαφορετικότητα του άλλου, να ενδιαφέρεται για τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα, όπως αυτά της ανεργίας και του αποκλεισμού από την αγορά εργασίας. Οφείλει να είναι υπεύθυνος και προσεκτικός στη συμβουλευτική και τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό. Δεξιότητες όπως η ενεργητική ακοή, η κατανόηση, η εχεμύθεια, η σαφήνεια, θεωρούνται απαραίτητες για την άσκηση του επαγγέλματος.

Μέλλον: Το επάγγελμα αυτό έχει ανοδική πορεία, αποτελεί ένα από τα μέτρα για την πρόληψη της ανεργίας και την ποιοτική αναβάθμιση της παιδείας στη χώρα μας, για το λόγο αυτό τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει ζήτηση. Ο μισθός του εξαρτάται από τον τομέα στον οποίο απασχολείται και τη σύμβαση εργασίας που έχει υπογράψει.

Περιβάλλον ενασχόλησης: Εργάζεται στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, (όπου ήδη έχει θεσμοθετηθεί ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός-Σ.Ε.Π), αλλά και ως υπεύθυνος σε φορείς ή γραφεία ευρέσεως εργασίας, σε κέντρα Συμβουλευτικής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή στα κέντρα προώθησης εργασίας (Κ.Π.Α) του Ο.Α.Ε.Δ. στα οποία απευθύνονται άνεργοι όλων των κατηγοριών, καθώς και άτομα με ειδικές ανάγκες. Επίσης, εργάζεται και ως ελεύθερος επαγγελματίας διατηρώντας δικό του γραφείο.

Επαγγελματικές συνθήκες: Εργάζεται κάτω από καλές συνθήκες εργασίας, σε χώρο γραφείου. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης είναι συγκεντρωμένος αποκλειστικά στον πελάτη του, φροντίζει να μη διακόπτεται από τίποτε και να υπάρχει φιλική ατμόσφαιρα. Το ωράριό του εξαρτάται από το επαγγελματικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσεται. Δέχεται τους πελάτες του με προγραμματισμένα ραντεβού, εκτός όμως από τις ώρες υποδοχής, χρειάζεται να περνά αρκετές ώρες στο γραφείο του, συγκεντρώνοντας, μελετώντας, κρίνοντας και επιλέγοντας πληροφορίες ανάλογα με τη περίπτωση που χειρίζεται. Η εργασία του είναι κατά κύριο λόγο ατομική, συνεργάζεται όμως και με διάφορους άλλους επιστήμονες και ειδικούς, όταν το απαιτεί η περίπτωση. Κατά την εργασία του μπορεί να χρησιμοποιεί ειδικά προσαρμοσμένα ψυχομετρικά εργαλεία, τα οποία το διευκολύνουν στη διερεύνηση της προσωπικότητας του ατόμου.

Γενικά σχόλια: Βοηθάει τους νέους να αντιληφθούν τις πραγματικές τους ικανότητες, αξίες, επιθυμίες, να αξιολογήσουν σωστά τις πληροφορίες που δέχονται και να προβούν στις σωστές αποφάσεις που αφορούν την εκπαιδευτική τους και την επαγγελματική τους πορεία. Η πραότητα, η υπομονή, η διακριτικότητα, η ουδετερότητα και ο σεβασμός της προσωπικότητας του άλλου είναι στοιχεία απαραίτητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου